Våre behandlinger

Forebyggende behandling

Forebygging av tannsykdom er alltid bedre enn behandling i ettertid. Vi legger derfor stor vekt på informasjon og instruksjon i hvordan du best tar vare på tennene dine. Forebyggende tannpleie utføres daglig ved hjelp av:

Pussing med myk tannbørste

Bruk av tanntråd/tannstikker/interdental-børster

Fluor

Ved behov gis også individuell kostholdsinformasjon. Det viktigste er å unngå mellommåltider og hyppige inntak av sukkerholdig/syrlig drikke som forårsaker syreangrep på tennene og gir hull (karies). Som en del av den forebyggende behandlingen fjerner vi tannstein, belegg og misfarging ved hver avtalte kontroll.

Jevnlig kontroll med innkalling

Det anbefales jevnlig kontroll av tenner og munnhule slik at potensiell sykdomsutvikling blir registrert så tidlig som mulig. Vi tilbyr faste individuelt tilpassede innkallingsintervaller.

Fyllingsterapi (hvite fyllinger, porselen og gull)

Alle tannrestaureringsmaterialene vi bruker er CE-merket (Conformité Européenne) og sikrer krav til helse, miljø og sikkerhet for markedsføring i EØS-området.

Bleking

Vi utfører indre bleking av tenner som har blitt misfarget etter rotfylling eller traume. Bleking av samtlige tenner i overkjeve og/eller underkjeve tilbys også. Her blir det laget en skinne som formes til hver kjevehalvdel. Denne tas vanligvis med hjem der den fylles med blekemiddel og plasseres i munnhulen i et gitt antall timer pr. døgn i 1-2 uker. Gule og brune nyanser er lettere å bleke enn grå og blå nyanser. Ulempen med bleking er en viss risiko for ising. Behandlingen bør kombineres med fluorskylling.

Hvite fyllinger

Kompositt er det fyllingsmaterialet som vanligvis brukes i hvite fyllinger. Det er spesielt godt egnet dersom fyllingene er små. Komposittfyllingene er estetisk meget bra, nesten usynlige. Hvite fyllinger kan gi ømhet/ising i tanna i en kortere eller lengre periode etter at fyllingsterapien er utført. I dag har kompositt erstattet amalgam som fyllingsmateriale og nesten alle fyllingene vi legger er i kompositt.

Porselen

Porselen er et alternativ til store hvite fyllinger. Det er et godt og forholdsvis holdbart fyllingsmateriale som er pent å se på. Porselensinnlegg har en mer omfattende produksjonsprosess enn komposittfyllinger fordi de må støpes hos tanntekniker etter at tannlegen har tilslipt (preparert) og tatt avtrykk av tanna. Innlegget støpes i forsterket porselen og sementeres til tanna med en lysherdende kompositt ved neste besøk. Porselensinnlegg gir derfor høyere kostnader enn hvite komposittfyllinger.

Gullinnlegg

Gullinnlegg regnes tradisjonelt som «Rolls-Royce» blant fyllinger og har vært brukt siden tannlegefagets begynnelse. De er meget slitesterke og meget holdbare. Gullinnleggene støpes hos tanntekniker etter at tannlegen har tilslipt (preparert) og tatt avtrykk av tanna. Ved neste tannlegebesøk sementeres gullinnlegget til tanna. Ulempene ved et gullinnlegg er en liten risiko for galvanisk reaksjon (batteripol-effekt) mot andre metaller for eksempel amalgam.

Behandling av tannkjøttsykdommer

Periodontitt («pyrrea») er den vanligste tannkjøttssykdommen. Tilstanden utvikler seg over tid og ofte er ikke pasienten klar over dette før sykdommen har kommet så langt at tennene løsner. Periodontitt starter som en betennelse i selve tannkjøttet som følge av bakterier i plakket/belegget. Hos disponerte individer kan betennelsen utvikle seg videre. Dette fører til at fibrene, som fester tannen til kjeven, og selve benet rundt tanna, brytes ned. Det dannes en lomme mellom tann og tannkjøtt som gradvis blir dypere, slik at tanna løsner og faller ut. Karakteristiske sykdomstegn er lettblødende, rødt og hovent tannkjøtt. Deretter over tid mobile/løse tenner og vond lukt. Tilstanden krever omfattende og langvarig behandling hos tannlege/tannpleier, eventuelt spesialist, samt nitidig renhold utført av pasienten selv.

Noe av utgiftene som pasienten har til periodontal behandling blir refundert av HELFO. Vi har nå en erfaren tannpleier som styrker dette behandlingstilbudet.

Rotfylling av tenner

Når nervekanalen i en tann er skadet/infisert av bakterier, må tanna rotfylles. Kanalen renses og utvides da med spesielle rensefiler og væsker – helt til enden av rota – og forsegles deretter med en tett plugg.

Protetikk: Kroner, broer og implantat

Vi utfører alle typer protetisk arbeid, kroner, broer, hel – og delproteser. Vi har lang erfaring med kompliserte løsninger. Tannlegen er godkjent for å utføre implantatprotetisk arbeid med trygderefusjon. Vi har avtale med HELFO om direkteoppgjør. Pasienten betaler kun sin egenandel.

Kirurgi

Vi har lang erfaring med innsetting av implantater, fjerning av visdomstenner, rotspissamputasjoner og andre kirurgiske inngrep.

Fyll ut skjemaet, send mail eller ring oss.

Mandag - Fredag: 0800 - 1530